connected

Tuesday, September 9, 2014

Saiz Telur Besar Sebelah

Saiz telur tidak seimbang


SOALAN,

SAYA mempunyai skrotum (telur) yang tidak seimbang saiznya. Di sebelah yang satu lagi ke bawah sedikit, manakala yang satu lagi ke atas. Saya pernah terdengar saiz skrotum yang tidak seimbang tanda seseorang itu mandul atau ada masalah dengan organ pembiakannya.


Air mani juga kadangkala keluar dengan tidak sengaja sewaktu tidur dalam suasana yang sejuk, walaupun tanpa mimpi basah. Persoalan saya, adakah saya mempunyai masalah kemandulan?

ALI
Muar, Johor



JAWAPAN

Kerandut atau kantung buah zakar atau ‘scrotum’ menampung sepasang buah zakar. Sememangnya kedua-dua kantung buah zakar itu tidak seimbang dalam keadaan kendur dan keadaan ini berlaku apabila kedudukannya tidak seimbang atau tidak sama.
Kerandut sebelah kiri lebih kerap kelihatan kendur berbanding kerandut sebelah kanan dan ada juga keadaan yang mana kedua-duanya seimbang dan kemungkinan ia berlaku amat kurang.

Bagaimanapun, apabila kerandut buah zakar mengecut, kedua-dua buah zakar akan kelihatan seimbang. jika kebetulan kedua-dua buah zakar itu tidak masuk ke dalam kerandut, ia kelihatan kecil dan kosong. Jika satu saja buah zakar ada dalam kerandut, bahagian yang tiada buah zakar akan mengecut.

Ketidakseimbangan buah zakar itu perlu dirujuk kepada doktor untuk kepastian jika lelaki itu was-was mengenai kesihatan anggota kelaminnya.

0 comments:

Post a Comment