connected

Saturday, June 7, 2014

Makanan Untuk Kuat Seks

Makanan yang meningkatkan ghairah seksual

This entry was posted in Info Seksual Suami Isteri and tagged ghairah seksual, hairah seksual, kemampuan seks, kemampuan seksual. 

Adakah hubungan antara makanan dengan kemampuan seksual seseorang? Berikut beberapa jenis makanan yang dianggap dapat meningkatkan ghairah seksual wanita maupun lelaki, antaranya ;

Info Seks


Seafood
Seperti daging merah, seafood mengandung Zink(Zn) yang vital bagi lelaki. Kekurangan Zink menyebabkan rendahnya dorongan seks, sedikitnya sperma (kurang subur) bahkan impotensi. Setiap ejakulasi sekurang kurangnya mengandungi 5 mg Zink, sehingga semakin kerap hubungan seks dilakukan maka makin banyak Zn yg diperlukan.

Telur
Bukti bahawa telur ayam dapat meningkatkan dorongan seks sangat kuat sehingga dikenali dengan nama Ardor di Amerika dan Libido di negara lain. Meski pun kajian belum dilakukan pada lelaki, kandungan telur cukup efektif mengubati kekurangan libido. Putih telur dikenal sebagai sumber vitamin B, utamanya B6 dan B5 yang merupakan asam panthotenic. Panthotenic ini biasanya meningkatkan keghairahan di tempat tidur kerana ia menyeimbangkan kadar hormon, selain meingkatkan tenaga dan menjauhkan stress. Selain sumber protein dan fosfor, kuning telur mengandung lesitin yang mempengaruhi hormon seksual.

Madu
”Si Manis” yang satu ini merupakan sumber dari boron, jenis mineral yang banyak terkandung dalam sayuran hijau, buah buahan dan kacang kacangan yang berkhasiat membantu proses metabolisme tubuh dan penggunaan estrogen (hormon wanita). Selain itu mineral boron mampu meningkatkan kadar darah dalam testosteron yang merupakan hormon penting dalam proses kerja organ seksual dan terjadinya orgasme baik lelaki maupun wanita.

Tiram atau Kerang
Makanan ini terkenal masin di lidah, maklum namanya juga hasil laut. Tapi lupakan dulu masalah rasanya, cuba lihat kegunaannya sebagai aphrodisiac yang kaya fosfor dan Zn. Konon setelah memakannya gairah seksual akan melambung, apalagi jika lelaki yang menyantapnya.

Asparagus
Jika tiram sangat berkesan memacu libido para lelaki, asparagus justru mampu membangkitkan gairah bercinta para wanita. Kenapal? Pertama, sayuran ini kerap disebut sebut layak mewakili symbol alat vital! Kedua, asparagus ternyata kaya nutrisi seperti vitamin E, potassium serta fosfor yang mampu meningkatkan tenaga dan menambah keberanian wanita.

Coklat
Menurut para ahli dengan memakan coklat otak melepaskan serotinin yang membuat diri jadi tenang. Coklat juga mengandung salah satu bahan alami yang bias meningkatkan atau memperbaiki suasana hati iaitu phenylethylemine, zat yang diduga para pengkaji dapat mempengaruhi gelora cinta dan perasaan romantis. Juga mampu menaikkan daya seksual seseorang.

Pisang
Bukan hanya bentuknya yang selalu disamakan dengan zakar, pisang juga kaya bufotenine, suatu senyawa kimia yang berfungsi meningkatkan rasa bahagia, percaya diri dan dorongan seks di otak.

Ginseng
Merasa letih dan stress? Minum 1 gr ginseng setiap hari. Ginseng sangat baik untuk lelaki yang berada dalam banyak tekanan. Di ranjang ginseng menambah vitaliti dan meningkatkan dorongan seks.

Bawang Putih
Bawang putih terbukti dapat meningkatkan aliran darah dalam daerah kelamin baik lelaki mahupun wanita yang dapat mempercepat rangsangan seksual. Bagi etnik tertentu, menyantap bawang putih satu suing sehari merupakan hal yang biasa karena diyakini bahwa dengan lancarnya peredaran darah maka badan pasti sihat termasuk tetap berghairah melakukan hubungan seks.

Adas dan Merica Hitam
Jenis rempah rempah ini dapat merangsang pengeluaran hormon androgen dan merangsang saraf pusat. Jintan bermanfaat sebagai tonikum dan membangkitkan semangat. Kunyit untuk penyegar meningkatkan stamina dan daya tahan tubuh. Lengkuas merangsang semangat dan pereda lelah yang baik.

Seledri dan Kemangi
Bermanfaat melancarkan sirkulasi darah serta membantu rileksasi otot . Kemangi melancarkan sirkulasi darah dan merangsang keluarnya hormon androgen. Sementara seledri melancarkan sirkulasi darah dan membantu rileksasi otot.

Torpedo
Bila melihat semangkuk sup atau soto torpedo kemungkinan besar orang akan mengaitkan dengan urusan seksual. Torpedo atau kelenjar seksual kambing jantan ternyata mengandung banyak seng (Zn). Salah satu jenis mineral itulah yang bermanfaat dalam merangsang pembentukan sperma.

Gandum
Butir-butiran gandum dapat meningkatkan jumlah hormon testosteron yang artinya libido akan terpompa jika rajin mengkomsumsi gandum.

Kelp
Tumbuhan sejenis rumput laut dengan daun yang lebar ini menurut ahli nutrisi sangat baik bagi wanita yang kehilangan libido akibat gangguan hypotyroid. Kelp umumnya banyak diolah sebagai campuran dalam makan

Horny goat weed
Horny goat weed merupakan herba tradisional dari China yang digunakan untuk mengatasi masalah mati pucuk sejak dua ribu tahun dahulu.

Kini, kajian klinikal dari China (Liao et al., 1995) terhadap pesakit hemodialisis telah membuktikan horny goat weed memberi kesan positif pada kesihatan seksual dan sistem keimunan pesakit.

Bagi kaum lelaki, ia memberi kesan yang menyerupai testosteron, meningkatkan keinginan terhadap aktiviti seks dengan meningkatkan penghasilan sperma dan merangsang kepekaan sistem saraf.

Bagi wanita pula, horny goat weed membantu melegakan simptom menopaus seperti kemurungan, kurang minat terhadap seks dan kekeringan faraj.

Ginseng
Herba yang terkenal di kalangan kaum Cina. Ginseng dipercayai dapat memperkuat sistem pencernaan dan fungsi perparu, menenangkan pemikiran serta meningkatkan tenaga.

Di Korea, kajian (Hong et al., 2002) telah dijalankan terhadap 45 lelaki yang menghadapi masalah disfungsi erektil iaitu tidak berupaya mencapai dan mengekalkan ereksi.

Mereka yang menyertai kajian ini tidak pernah menerima sebarang rawatan bagi masalah disfungsi ereksi. Namun, 50 peratus daripada mereka mengambil sekurang-kurangnya satu jenis ubat penyakit kronik seperti diabetes dan tekanan darah tinggi.

Selepas menerima rawatan ginseng selama lapan minggu, kebanyakan peserta mendapati rangsangan ereksi, keinginan terhadap seks dan kepuasan terhadap seks telah meningkat.

Sebanyak 60 peratus daripada peserta kajian mendapati mereka lebih senang mendapat ereksi selepas menerima rawatan ginseng.

Ginkgo
Ginkgo digunakan secara meluas di Jerman untuk pesakit Alzheimer atau pesakit dengan daya ingatan merosot dan mental tidak berupaya berfungsi secara normal.

Kajian (Cohen, 1997) telah dijalankan terhadap pesakit dalam rawatan antikemurungan yang menghadapi masalah seksual seperti kurang libido dan tidak berupaya ereksi.

Selepas mengambil ginkgo selama enam hingga lapan minggu, kebanyakan pesakit mendapati fungsi seksual mereka telah meningkat.

Ginkgo meningkatkan pengaliran darah ke penis dan seterusnya menyokong serta mengekalkan ereksi apabila mendapat rangsangan seks.

Muira puama
Pada tahun 1990, institut seksualogi di Paris, Perancis menjalankan satu kajian terhadap 262 pesakit yang kurang nafsu seks.

Muira puama diberikan setiap hari dalam tempoh dua minggu. Keputusannya, 62 peratus pesakit mendapat kesan positif.

Satu lagi kajian dijalankan pada tahun 2000 di mana muira puama digabungkan dengan ginkgo dan digunakan sebagai rawatan bagi wanita dengan keinginan seks yang rendah.

Selepas sebulan, kebanyakan wanita mendapati keinginan seks, kekerapan melakukan aktiviti seks serta kepuasan dan kenikmatan seks telah meningkat.

Muira puama membantu mengendurkan saluran darah dan membenarkan lebih banyak darah mengalir ke bahagian alat kelamin. Dengan ini, ia meningkatkan kepekaan terhadap rangsangan seks.

Puncture vine
Puncture vine digunakan dalam perubatan tradisional China, India dan Greek untuk wanita mandul, lelaki mati pucuk dan kurang libido bagi wanita dan lelaki.

Kajian (Nasution, 1993) telah dijalankan terhadap empat lelaki yang didiagnos kurang libido dan tujuh orang lelaki yang didiagnos mati pucuk.

Puncture vine diberi selama dua minggu tanpa melibatkan suplemen vitamin dan terapi yang lain.

Sebanyak 50 peratus daripada mereka yang kurang libido melaporkan peningkatan keinginan seks manakala 60 peratus daripada mereka yang mati pucuk mengalami ereksi yang lebih baik termasuklah ereksi yang tahan lebih lama.

Dalam tempoh rawatan yang singkat, puncture vine menunjukkan keberkesanan. Ia meningkatkan fungsi reproduktif lelaki dengan meningkatkan hormon testosteron, penghasilan sperma dan libido.

Damiana
Di Mexico dan Amerika Selatan, damiana digunakan sebagai herba untuk merangsang nafsu seks dan antikemurungan.

Kajian (Arletti et al., 1999) terhadap tikus makmal menunjukkan damiana adalah berkesan bagi tikus yang mati pucuk dan kurang libido.

Setelah diberikan damiana, tikus lebih senang mendapat ejakulasi dan aktiviti seksual tikus lebih aktif.

Walau bagaimanapun, damiana tidak meningkatkan libido dalam kumpulan tikus yang sihat. Damania meningkatkan fungsi saraf serta kepekaan pada bahagian genital dan seterusnya merangsang keinginan seks.

Withania
Withania digunakan oleh kaum India untuk fungsi saraf yang sihat. Kajian (Malhotra et al.,1965) memberikan 3 gram withania setiap hari kepada 101 lelaki yang sihat dengan lingkungan umur 50 hingga 59 tahun.

Selepas setahun, 71 peratus peserta kajian mendapati prestasi seksual mereka lebih baik berbanding sebelumnya. Withania berupaya melawan tekanan emosi dan meningkatkan tenaga seks.

Aktiviti seks yang sihat menjamin perhubungan intim suami isteri. Sesungguhnya kajian telah membuktikan herba-herba ini berkesan untuk membantu individu yang mengalami masalah seksual.

This entry was posted in Info Seksual Suami Isteri and tagged ghairah seksual, hairah seksual, kemampuan seks, kemampuan seksual.

1 comment: